Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.05.2013 11:42 - Асабия
Автор: ikra Категория: Други   
Прочетен: 3176 Коментари: 4 Гласове:
13

Последна промяна: 06.05.2013 11:43

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image
Асабия по Ибн Халдун От Ибн Халдун черпят идеи френските физиократи в зората на модерната икономическа наука. Съществуват основателни съмнения, че "бащата на икономиката" Адам Смит е "заел" от Ибн Халдун основите за своето "Богатство на народите", като трудовата теория за стойността, тезата за богатството на нацията като натрупан капитал и идеята за относителните цени на стоките. А ако откритията трябваше задължително да носят името на първоавтора си, то прословутата "крива на Лафер", крайъгълният камък на модерната "икономика на предлагането", щеше да е позната като кривата на Ибн Халдун.
 
Векове преди "икономистите на предлагането" великият учен пише дословно: "Когато данъците на поданиците са ниски, те имат енергия и стремеж да работят. Предприятията растат и се увеличават, защото ниските данъци дават удовлетворение. Щом предприятията растат, данъчните приходи се увеличават. Но ако данъците се увеличат свръх границите на равновесието, резултатът е, че интересът на поданиците изчезва, защото като сравнят разходите и данъците с дохода си и видят малкото печалба, която им остава, те губят надежда. Затова много от тях се отказват от цялата си икономическа и културна дейност. Резултатът е, че общият приход от данъци намалява." Това е писано през 1377 г. Няма по-точна и ясна формулировка на принципа за данъчния оптимум.

Убеден съм, че още много постулати на Ибн Халдун икономическата теория тепърва ще "преоткрие", например учението за асабията като основа на стопанството, властта и управлението. "Асабия" се превежда като кохезия, солидарност, нуждата от единодействие, която обединява. Сам човек не може да произведе всичко, от което се нуждае, но заедно хората могат да произведат повече, отколкото им е нужно, за да преживеят. За да е възможна съвместната дейност, е нужно всеки от индивидите да подчини своя интерес на общия. Асабията, единодействието ражда потребността от власт, която да ограничава агресията на отделния индивид към другите и към общността. Властта, учи Ибн Халдун, винаги се концентрира в ръцете на една личност - владетелят, който олицетворява силата на общността. 
Добрият владетел според Ибн Халдун е този, който ползва властта, за да увеличава асабията. Той не трябва да е много умен, "защото мъдростта покварява". Лошият владетел ползва принудата, за да вземе от обществото повече стойност, отколкото му е нужно, за да го защитава от вътрешна и външна агресия. Така той се огражда с ненужен лукс, луксът корумпира морала на царя и царедворците. Принудата и диктатът на властта се засилват, смазват достойнството на поданиците и раждат раболепие. Така държавата запада, а според Ибн Халдун по три признака познаваме, че разпадът е започнал: "корупция на правителството, високи данъци и обезценените пари" (сиреч поскъпване на стоките). Корумпираната власт има нужда от все по-скъпа издръжка, изстисква все повече стопанството чрез данъците, а принася все по-малко полза. Хаосът в стопанството и обществото расте, а асабията, разбирателството и желанието за работа намаляват.  Точно обратното върши справедливата власт. Тя носи повече полза, отколкото струва издръжката й, държавата върви добре и процъфтява. Това е така докато властва по правилата на Ибн Халдун и помни предупреждението на мъдреца: "Нека се знае, че в началото на династията данъците дават големи приходи от ниско облагане. В края на династията данъците дават малко приходи от високо облагане."
--------------------------------------
Абу Заид Абд ер-Рахман бен Мохамед бен Халдун ел-Хадрами е арабски учен и философ. Той е смятан за основоположник на демографията, културната история, историографията, философията на историята, и социологията. Ибн Халдун работи също в областта на астрономията, историята, теологията, правото, математиката.   Ибн Халдун получава солидно образование, учи при знаменити за времето си преподаватели и започва своята кариера като придворен писар. Принуден бил да започне работа, защото през 1348 г. остава пълен сирак. По това време в Северна Африка върлува епидемия от чума. Ибн Халдун оцелява, но родителите му са покосени от коварната болест. Постепенно започва да се движи нагоре по стълбичката на йерархията. Скоро се жени и му се раждат деца. Жена му и децата му загиват при корабокрушение. По-късно става професионален политик и заема длъжности на съветник, посланик и министър в Северна Африка и Гранада. 

image

 

 



Гласувай:
13



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mariniki - изключително интересно ми беше да прочета...
06.05.2013 12:01
за великите хора... с уважение и почитание...
слънчев поздрав за теб...
цитирай
2. ikra - Благодаря ти!
06.05.2013 14:57
mariniki написа:
за великите хора... с уважение и почитание...
слънчев поздрав за теб...

Винаги има какво да се научи :)
цитирай
3. анонимен - Странното е, че такива неуки и пр...
06.05.2013 16:10
Странното е, че такива неуки и примитивни същества като американците се опитват да дават акъл на хилядолетни народи.
цитирай
4. ikra - Акъл може да дава всеки, стига да е градивно насочен и за благото на народа...
06.05.2013 18:05
kushel написа:
Странното е, че такива неуки и примитивни същества като американците се опитват да дават акъл на хилядолетни народи.

Трябва да се знае, че от всеки един народ може да се извлекът положителните му страни и да се използват за развитието и благото на обществото. Когато човек отрича всичко и зачерква всеки различен, смятайки че няма по-великолепен от самия него - то това не е нищо друго освен помпане на личното ЕГО. А от това никой не печели... Приятен ден!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ikra
Категория: Други
Прочетен: 4759105
Постинги: 1065
Коментари: 8468
Гласове: 49114
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031