Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2014 14:45 - Ислямизмът - евтина имитация на големия враг
Автор: ikra Категория: Други   
Прочетен: 2905 Коментари: 9 Гласове:
16


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
image
Ислямизмът не ни заплашва, той е измислена опасност. Днешното глобализирано общество на практика няма врагове - но още не е свикнало с тази мисъл. Това са две от предизвикателните тези на корейския философ Бюн Чул Хан.

За идеите му пише Адам Собочински на страниците на "Ди Цайт":

Авторът много аргументирано разколебава една широко разпространена увереност: че след края на Студената война ислямизмът отново е съумял да разцепи света на две половини - от едната страна отворените и демократични общества, а от другата авторитарните. Корейският философ отива и по-нататък с твърдението, че в момента западният свят няма изявени врагове. Тъкмо напротив, смята Хан, Западът страда от хроничен недостиг на врагове. Колкото до терористичните атаки, те са последните, изостанали от времето гърчове, които почти с нищо не затрудняват победоносния ход на глобализацията.

Най-големият ни враг днес са собствените ни нерви

Според Хан през 1989 година настъпва епохалният ментален обрат. Преди това светът живее в колективна страхова невроза. Имунната система на обществото непрекъснато е атакувана от какви ли не опасности. Едни се страхуват, че евреите подмолно завладяват здравото народно тяло. Други, на Запад, се боят от червения вирус, докато на Изток ги е страх от капиталистическия. Трети се боят от СПИН, четвърти пък - от всичко чуждо, което може да проникне в общностния организъм и да изпие съпротивителните му сили. Казано в обобщение, светът се страхува от имунологично Чуждото.

Днес вече никой не се бои от инфекции. Плашат ни нервните болести, мрем от инфаркти. Оплакваме се от депресии, от липса на концентрация и хиперактивност, от синдрома на професионалното изчерпване. Както забелзявате, това е почти пълният списък на модерните болести. Според Хан, нашият ХХІ-ви век от патологична гледна точка е не имунологичен, а невронален.

Ние рухваме под бремето на прекалената позитивност. Обществото на успеха създаде индивиди, които си вършат работата без никакви надзиратели и дори с небивала ангажираност и с отлично настроение. Те не търсят причините и вините у някакви врагове, търсят ги у себе си. Върху главите им все по-рядко се сипе критика, вече и малките деца дори знаят, че хората се мотивират най-добре чрез хубаво настроение, а не чрез натиск, камшик и изблици на ярост.

image

Опасността идва не отвън, а отвътре
Днес ги няма едновремешните ни врагове: шефът, Шпрингеровата преса, Съветският съюз. Мигрантите също не са ни врагове. Най-големият ни враг днес са собствените ни нерви, които често капитулират под бремето на прекомерната позитивност, многобройните вълнуващи неща и непрекъснатата принуда да вършим по няколко работи едновременно.

Живеем в епоха, която не прави разграничение между „вън” и „вътре”, между приятел и враг, между свое и чуждо. Всички прогнози, които се опират върху тези вече невалидни опозиции, очевидно се разминават с неврологичното състояние на днешните общества. Те са като фойерверк, който приключва старото столетие - но не той дава старт на новото. В крайна сметка в момента се осъществява едно очакване, което се надигна непосредствено след падането на Берлинската стена: вече няма радикални идеологии, които се сблъскват помежду си и всяка се опитва да зарази другата.

 

Днес враждата към чуждото е отживелица, тя не пасва към суперновия капитализъм, който залага на универсалните процеси на размяна. Всички са еднакви. А когато еднаквостта е толкова голяма, тогава не са образуват и антитела. Опасността е друга: умора, изтощение, задушаване. Тялото вече не се бори срещу извънсистемните опасности - за него най-страшни са вътрешносистемните заплахи.

А когато вече "не можем да можем"? 
Обществото на успеха, пише Хан, все повече се отърсва от негативността и се превръща в нещо като голям Фитнес-център. Днес неговите структури се определят на от глагола „трябва”, а от глагола „мога”. Според големия френски философ Мишел Фуко, ХХ-ти век се опираше върху дисциплината, упражняваше контрол и поставяше в изолация лудите и престъпниците. Докато нашето общество произвежда не луди и престъпници, а депресивни и неудачници. Ние всички сме депресивни и неудачници, когато се чувстваме претоварени и когато вече „не можем да можем”.

Човек чете и се чуди: нима ислямизмът наистина не ни заплашва? Според Хан тази опасност е силно преувеличена. Той твърди, че ислямизмът е евтина имитация, че е просто заместител на истинските врагове. Може би още не сме свикнали да мислим света другояче, освен в категориите „приятел-враг”. И все още уморено размахваме ръце, за да цапардосаме предполагаемия враг, ала не уцелваме никого другиго, освен самите себе си.

Източник: http://www.dw.de/

image






Гласувай:
18



1. kostas - За мен статията е манипулативна ! Когато вече " не можеш да можеш " това се нарича смърт !
25.02.2014 20:01
и за това записах (-) като гласуване .Явно ikra, не се замисля за нещата .не че ще и помогна -това си е лично дело!
цитирай
2. kostadin - Значи финасовата олигархия е хванала хората в страхови капани
25.02.2014 20:28
!
цитирай
3. ikra - Имате право на мнение
25.02.2014 20:38
kostas написа:
и за това записах (-) като гласуване .Явно ikra, не се замисля за нещата .не че ще и помогна -това си е лично дело!

С две думи: "Без думи!" :)
цитирай
4. ikra - Ами чрез всяване на страх се получава най-ефектната манипулация...
25.02.2014 20:41
kostadin написа:
!

Статията е от "Дойче Веле".
Спокойна вечер :)
цитирай
5. minevv - da
26.02.2014 15:10
kostadin написа:!

Статията е от "Дойче Веле".
цитирай
6. ikra - :)
26.02.2014 16:37
minevv написа:
kostadin написа:!

Статията е от "Дойче Веле".

цитирай
7. zaw12929 - Приемам и Вашето мнение и цитира...
26.02.2014 17:42
Приемам и Вашето мнение и цитираното. Имам страничен въпрос: Как да си обясним камикадзето- то винаги е ислямист или има още нещо?!
Мисля, че в България ислямът е различен днес и може да служи за пример на света да започне уважение между различни религии
цитирай
8. ikra - Интересен въпрос :)
26.02.2014 20:29
zaw12929 написа:
Приемам и Вашето мнение и цитираното. Имам страничен въпрос: Как да си обясним камикадзето- то винаги е ислямист или има още нещо?!
Мисля, че в България ислямът е различен днес и може да служи за пример на света да започне уважение между различни религии

Доста съм писал на тази тема, но все пак се радвам, че питате. Ако сте забелязали, винаги когато възникне проблем - гръмне бомба, някой стреля безразборно и подобни на тези случаи - най-напред в медиите започва да се лансира мнението, че навярно извършителят е ислямист. Значи както казвате - има и нещо друго - което остава зад кулисите. Няма как преди да е разкрито престъплението да се хвърля в пространството религиозната принадлежност на извършителя. Болни мозъци има - но това е психически проблем, а не религиозен. Тези, които извършват насилие и гнет върху живо същество, ако го извършват с презумцията, че го правят в името на благородна кауза, в името на религията - това означава, не само че не са разбрали правилно религията, а надали нещичко са схванали от нея. В религията няма насилие. Мирът е залегнал във всички известни на човек религии. Всъщност, може дори да се каже, че той е същността им и нито едно от богослуженията не може да се осъществи без него.
В религията, по-точно в принципите й, е заложено духовното развитие на човека и превръщането на всеки индивид в отговорен гражданин, което не може да се постигне без наличието на миролюбива атмосфера.
Спокойна вечер :)
цитирай
9. viovioi - В средновековието вярата е била изконна ценост.
06.03.2014 09:51
Когато става въпрос за християнски ценности няма как да не споменем и някои негативни отпечатъци оставило християнството. Например Кръстонсоните походи, Кладите и Гоненията ,"Малеус Малефикаруим" и пр. Паралелно с това религиите на са се развивали или осъвременявали. Това ги превръща в арахични догми, които модерните общества не приемат. За по-малко развити общества религията се превръща в постулат или направо закон. Тук можем да дадем пример със някои арабски стрни, които смесват исляма със политическото статукво. Да речем закон за забрадките и като цяло третирането на жените. И така сами стигаме до някои важни изводи. От една страна глобалния съвременен свят със обърканата предства за вяра и от друга радикалния свят на исляма. Не сме врагове, но сме два свята, две вселени.Лек ден.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ikra
Категория: Други
Прочетен: 4756571
Постинги: 1065
Коментари: 8468
Гласове: 49112
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031